Při občasném psaní o vaření zaznamenávám poznámky na téma „estetické vyladění jídla na talíři“, když se mi náhodou podaří to vyfotit dříve, než to sním. Nutno podotknout, že oprávněně, protože mám doma jenom bílé talíře a musím přiznat, že pro fotky nejsou zrovna ideální. Takže tentokrát to bude bez fotky, ono už ani není co prezentovat, protože všechno máme snědené.
Miluji ozdobená jídla a snad ke všemu se snažím dát nějakou jedlou oblohu, ale v případě omáček se to nehodí. Sypat svíčkovou petrželí jenom pro estetický dojem mi přijde škoda, nějak mi to k sobě neladí. Miluju totiž úplně obyčejnou domácí kuchyni, tu vůni jako od babičky, kdy kuře vonělo špekem a na vypečené kůrčičce ještě kus slaniny zbyl, kdy zbyly v pekáči výpečky z nedělní vepřové a každý se už třásl, aby si ty zbytky mohl vytřít kusem chleba, kdy se na krajíc ledabyle natřelo sádlo se škvarky a pak se posypalo solí, či zbylo pár oschlých bramborových placek k snídani. Moje babičky sice dbaly na estetický dojem našich pokrmů, ale vařily z obyčejných surovin, často s velmi omezenou nabídkou zeleniny a koření, přesto dokázaly divy, protože tam dávaly svou lásku.
Já kuchyni šidím, šetřím tuky, cukrem, vařím skoro na vodě a vymýšlím co nejšetrnější kombinace kvůli lepšímu trávení. Kdo má potíže se žlučníkem, možná pochopí. Taky se snažím řídit tím, co říká moje tělo, které v tomto přechodovém období hlásí potřebu jíst zdravěji, proto jsem na víkend vymyslela změnu v podobě krůtích karbanátků s jáhlovou kaší. Máma karbanátky totiž miluje a taky jí moc chutnalo, málem vylízala talíř a i mně to přišlo jako příjemná změna. Třeba byste to chtěli také vyzkoušet, příprava je úplně jednoduchá.
Jáhly stačí uvařit ve vodě doměkka mírně osolené, poměr vody asi 3:1, pak jsem použila ruční mixér a pomocí horké vody rozmixovala na kaši. Jáhly prý působí na zlepšení metabolismu, pomáhají při vyčerpání a mají velký obsah minerálů, vitamínu B a železa. Dále mají blahodárný vliv na žaludek, slinivku břišní a slezinu. Karbanátky jsem naložila z krůtího mletého masa, soli, vejce, medvědího česneku, nakrájené cibule a maďarského koření (pikantní směs) a uleženou směs poté vykrajovala lžící, obalovala ve strouhance a osmažila. Byly lehké, prostě něco jiného. Krůtí maso je vhodné pro ty, co mají krevní skupinu AB a B, medvědí česnek prý obsahuje mj. hořčiny, napomáhá trávení, čistí krev, pleť, ničí plísně a střevní parazity, snižuje cholesterol, léčí chřipku, močové ústrojí a má tolik pozitivních účinků, že se sem všechny ani nevejdou. Takže jediný hřích bylo to smažení, ale když to není denně …