Abyste tomu rozuměli, tohle je recept vymyšlený dneska k obědu. Věčná dietářka totiž opět začala s hlídáním váhy, ale měla chuť na něco zvláštního a tak si včera v zelenině koupila lilek. Napadlo mě hodit ho do pekáče se čtvrtkami kuřete. Pečený lilek je totiž výborný a tak jsem kuře osolila, obložila čtvrtkami lilku a mohlo by to jít hned do trouby, jenomže ještě nešlo. Nejdřív jsem to podlila půlkou skleničky nakládané zeleniny nakyselo.
Teď to asi vypadá, jako bych bez lilku nemohla žít, ale to, že ho mám i naložený, to je náhoda. Občas mě totiž napadne něco zavařit a nakládaná zelenina na kyselo je na pečeni výborná. Náhodná směs, kterou jsem vytvořila během léta, je právě na tento účel jako stvořená. Sama o sobě se totiž nedá jíst, protože je z lilku, okurek, cibule a beraních rohů, které ve směsi tak pálí, že nejspíš všechny skleničky skončí pod masem. No, ale to nevadí, když se peče kuře na vodě, jako v mém případě, protože musím trochu hlídat kila, se mi nakládaná zelenina hodí. Pod kuře by se stejně dobře uplatnila jakákoli nakládaná čalamáda.
Kuře se v klídku peklo, peklo a mezitím jsem oškrábala dvě větší brambory a uvařila ve vodě se solí. A když bylo všechno měkké, slila jsem většinu vody z brambor, ale trochu nechala, přesypala do vyšší misky, přidala upečené lilky, trochu výpeku a vše rozmixovala tyčovým mixérem. Vznikla taková šedozelená kaše s tmavými skvrnami, sama o sobě móc dobrá, ale s upečeným kuřetem, ozdobená rajčátkem a politá tou dobrou trochu pálivou šťávičkou, byla ještě lepší. A tak jsem to ochutnávala, ochutnávala, až to bylo celé ve mně a nic nezbylo.
Lilek je nejen při hubnutí výborná věc. Je to potravina složená z 90 % vody, obsahuje nejvíce vlákniny pektinu, má vysoký podíl provitaminu A a velké množství stopových prvků – mangan, hořčík, bor, selen, draslík. Kvůli podílu manganu je podle orientálních tradic prý afrodiziakum a to je důvod, proč by nad ním neměli ohrnovat nos ani pánové.