Karolína – domácí kuchařka nedávno říkala, že i když ve špajzu nic není, tak tam přece jenom něco vždycky je, no tak uvidíme! Otevírám ledničku a je tam: zelenina nakrájená na salát – papriky, okurky a rajčata, jedno srdíčko hlávkového salátu, dva batáty, mléko, máslo a pár kapustiček ukradených u vietnamského stánku z lísky, kde byly vyřazené věci. Zdály se mi živé a bylo mi jich líto, tak jsem je vzala domů do polévky. V ledničce toho tedy moc nebylo, tak jsem se snažila něco vykouzlit.
bat.jpgO batátech jsem četla, že patří k nejvýživnějším druhům zeleniny. Obsahují všelijaké prospěšné věci, jako třeba betakaroten, draslík, protirakovinnou kyselinu chlorgenovou a kávovou, barviva lutein a zeaxantin, rostlinné steroly, dobré proti rakovině i pro oči a pak je v nich také vláknina, ta zasytí a pak pročistí střeva. Takové pročištění střev je pro tělo moc důležité, jakmile se tam hromadí škodliviny, hrozí onemocnění. Batáty jsou vhodné pro všechny, včetně diabetiků.
Vzala jsem ten zázrak a přemýšlela, co s tím. Nakonec jsem všechno nakrájela na kousky, nasypala do pekáčku, osolila, opepřila, zamíchala a dala do trouby. Chvíli se to peklo jenom tak, bez tuku, měla jsem totiž v plánu to ochutit. Vzala jsem kastról, do něj dala kousek másla, přidala hladkou mouku, osmahla, přidala mléko a trochu vody, tím vznikl řidší bešamel a do něj jsem přidala sůl a česnekovou pastu. Zelenina totiž zatím byla bez chuti, tak jsem ji zalila tím česnekovým bešamelem a zvolna pekla necelou hodinu.
Výsledek? Sice trochu neforemné, ale móóóc dobré jídlo, které mi chutnalo i bez masa. Dalo by se použít i jako příloha k něčemu pečenému nebo grilovanému. Batáty se skoro rozpadaly, takže by určitě nejvíc chutnaly mojí bezzubé babičce, na kterou jsem si aspoň vzpomněla.
V poslední době se snažím posílit svou imunitu, abych se dostala do harmonie. Věřím totiž, že když je člověk v pohodě, jen tak něco ho nemůže rozhodit. A protože si připadám někdy jako kotel před vybuchnutím, snažím se přehřátí zchladit a ubrat plyn. Tělo je složitá věc, posílá různé signály, znamení, že je přetažené, jenomže my neposloucháme a to si moc škodíme. Například mě už delší dobu bolí pata, bolest je docela intenzivní a budí mě to i v noci. Pořád s tím chodím, někdy trochu nakřivo a tak se tělo asi naštvalo a poslalo tu bolest do kolene. ba.jpg
Přitom kdybych si pořádně lokalizovala podle akupunkturních bodů chodidla to bolestivé místo a pochopila, dávno jsem mohla všemu předejít, kdybych šetřila ledviny. Bolest v kolenou je známka toho, že ledviny nejsou v pořádku a příčinou potíží s ledvinami jsou naše vztahy, může to však být i následek stresu, strachu, nejistoty. Problém je v tom, že takových věcí se nedá nijak vyvarovat, proto bychom se měli mít rádi aspoň sami a dopřát si dobrý šálek bylinkového čaje v celkovém uvolnění, s někým příjemným nebo si dělat jiné drobné radosti. Nejlépe každý den jednu.