Bílé omáčky


Tak schválně, jestli byste si alespoň jednu z uvedených omáček zrovna nedali? Možná potěším i ty, co nenávidí koprovku.

Jak soukromě sleduji oblíbenost jednotlivých pokrmů, asi nejkontroverznější ze všech mi připadá koprová omáčka. Zvláštní je, že kdykoli se bavíme, kdo co opravdu nemusí, tak někdo zaručeně zmíní právě ji. Taky oblíbeným nejneoblíbenějším pokrmem bývá rajská polévka. Přitom si v restauraci koprovku hodně lidí rádo dává. Nevím, čím to je.

Moje mamka má okoukané různé fígle, protože ráda pozorovala kuchaře a dala na jejich rady. Její kuchyň je opravdu chutná, přitom velmi jednoduchá. Bílé omáčky nedělá na cibulovém základě. Zpravidla začala hned základem na bešamel, který rozředila smetanou  nebo mlékem, osolila a nechala přejít varem. Omáčka zhoustne a musí se stále míchat. Dále ochutila cukrem,  octem a na závěr přidala zpravidla kopr.

Já jsem si pak její základ upravila pro své potřeby, protože mám díky profesoru Hruškovi, který mě učil vařit, ráda křenovku. Dříve neoblíbená omáčka v jeho podání, když do ní přidal kromě křenu i pár nastrouhaných spařených mandlí, zůstala mou tajnou láskou. Ale s mandlemi už jí pokaždé nevařím, zato jsem vyzkoušela omáčku, kam namísto křenu přišly jenom mandle. Takže abyste se v tom vyznali, převařená osolená smetana zahuštěná stejně jako od mámy, se doplní buď nastrouhaným křenem a je z toho křenová, nebo strouhanými mandlemi a budete mít omáčku mandlovou. Pokud přidáte do omáčky obojí, vznikne omáčka mandlový křen.

Mezi bílé omáčky nesmím zapomenout uvést také houbovku, která si už jednou zasloužila zvláštní blog, ale tu vařím zásadně podle babičky na cibulovém základě. Na cibulový základ přidám nakrájené houby, trochu soli a pepře nebo kmínu. Nechám pořádně podusit a zahustím smetanou, ve které je rozmíchaná mouka. Znovu pořádně provařím a pak už mohu podávat. Opravdu bílá však bude jenom z hříbků.

Všechny omáčky se hodí na vařené hovězí, koprovku lze podávat s vejci, křenovkou můžete přelít i uzené maso. A mandlovou sníte jenom tak, protože je výborná sama o sobě. Ke všem se hodí také knedlíček, houbovou omáčkou můžete přelít uvařené těstoviny. Tak dobrou chuť!

Prohledat tento blog

Archiv blogu