Fíkové chutney

Po přečtení tohoto blogu si nejspíš kdekdo zaťuká na hlavu a pomyslí, že jsem se už úplně zbláznila, ale mě zavařování baví a taky ráda experimentuji, tak jsem si na letošní dovolenou naplánovala i vaření.

Většina žen při vyslovení slova dovolená ihned škrtá vaření. Ale já jsem trochu maniak a klidně uvařím i o dovolené. Nevadí mi ani horko, ani plánování receptů, naopak mě baví vymýšlet si novinky a zkoušet jídla, která si doma běžně nevařím. A protože jezdím na jih schválně v období dozrávání fíků, vymyslela jsem si vyzkoušet uvařit fíkové chutney. Aspoň bude něco na zimu, až se zeptá, co jsme v létě dělali.

Jenomže plán si vyžádal pečlivou přípravu. Jednak jsem musela přibalit skleničky a také sehnat nějaký recept, na úplný experiment jsem si netroufla. Základ jsem našla na internetu, opsala a vyrazila. S sebou jsem si vezla ještě zázvor, cukr na zavařování a nějaké koření. Vlastně to byla jenom bazalka, když původní recept obsahoval pepř. Ono je chutney indického původu a tam se jí hodně pikantní věci. Tady však už štiplavou chuť přisliboval zázvor. A bazalka je přece jako pepř, jenomže zelený. S touto výzbrojí vyrážím na lov, tedy na dovolenou a čekám, až se zhorší počasí.

Počasí se ne a ne zkazit a tak jsem nakonec čekání vzdala, vyrazila natrhat pár fíků a přidala ještě další suroviny. Celkem jsem uvařila dvě chutney, každé s menší obměnou, ale obě chutnají skoro stejně a tak uvádím obě verze. Já vím, namítnete, že si tady fíky nekoupíte a na dovolené se vám nechce patlat s nějakou omáčkou k masu, takže je zbytečné ho psát. Není. Chcete-li vyzkoušet recept z místních zdrojů, výborně poslouží jablka a můžete tam přidat trochu skořice nebo kurkumy. Výsledná hmota má být marmeládové konzistence, nejlépe sladkokyselá a přidává se k masu, uzeninám, sýrům a vlastně všude, kde vám bude chutnat.

Suroviny: asi 3 větší cibule nebo 5 menších, 500 g fíků (nebo jablek), sůl, bazalka (nebo pepř), rozinky (nahradila jsem kuličkami hroznového vína a v druhé verzi pokrájeným lilkem), cukr (1 želírovací nebo 200 g krystalu), asi 2 dl octa.

Cibule se pomalu rozdusí v kastrólu až pustí šťávu a postupně zhnědne – ne do tmava, přidají se pokrájené fíky, zázvor, sůl, bazalka, postupně i další suroviny kromě cukru a octa. Směs se rozdusí za občasného míchání pod pokličkou a nakonec se přidá ocet a cukr. Netřeba podlévat, suroviny pustí šťávu, ale je třeba dusit pozvolna. Ještě teplou směsí se plní skleničky, přikryjí víčky a nechají se obrácené vystydnout. Já pro jistotu ještě steriluji asi 10 minut, z důvodu delšího uchování. A pak se označené skleničky vyskládají do poliček a už jen čekají, až přijde jejich čas. Dobrou chuť.

F2

F3

F4

F5

Prohledat tento blog

Archiv blogu