Ementál a eidam – to je to jediné, co mě napadlo. Oba sýry se vám jistě v jídelníčku vyskytují, já si například vápník v jiné formě než jako plátkový sýr neumím moc představit, protože je pro mne nejchutnější. U obojího je třeba koukat na tuky, tvrdé sýry jsou velmi chutné a oblíbené a čím tučnější, tím chutnější, proto pozor na kalorickou hodnotu.
Dnešní menu tedy bude nezdravé, zato oblíbené. Čas od času si to můžeme dovolit, ne? Takže pro dnešek erteple (brambory) s eidamem (smaženým). Brambory uvařit umíte, sýr obalit a osmažit také, snad jenom pozor na to, aby při smažení nevytekl, takže nedávat do nerozehřátého oleje a nepropichovat.
Aby to se zdravím nebylo pro dnešek tak špatné, připomenu dvě věci od písmene E, kterým bychom měli věnovat víc pozornosti. Je to echinacea, která je oblíbeným pomocníkem pro období chřipek. Hezká kytička, na kterou mnozí spoléhají a používají na posílení imunity. V mém oblíbeném obchodě s léčivými bylinkami je též velmi oblíbená. Já ji sice zmiňuji, ale sama nekonzumuji, protože při dlouholetém studiu různých pramenů vědění o léčení mi neušlo, že není vhodná pro mou krevní skupinu a hlavně, že není vhodná pro mou poruchu štítné žlázy, takže se bez ní obejdu. Kdo má nějaký zdravotní handicap a zajímá se o způsoby samoléčení, jistě ví, co může, kdo se nezajímá, možná by měl. A s tím souvisí i poslední zmínka od písmene E a to jsou enzymy.
Chtěla jsem jen jednoduše zmínit funkci enzymů, o kterých se mluví čím dál víc i v souvislosti s léčbou nádorů. Je řada přípravků, které se chlubí tím, že obsahují enzymy a výrobci za to inkasují zisky. A já místo toho nejen tady na blogu nabádám ke konzumaci čerstvé zeleniny, ačkoli nejsem žádný ortodoxní vyznavač jednostranné stravy. Mám pocit, že jíst jen vařené a tepelně zpracované jídlo není to pravé ořechové. Tohle se mi naprogramovalo někde samo, já prostě miluji saláty, oblohy a ozdoby z čerstvé zeleniny i chutné šťavnaté ovoce. Je to asi proto, že potřebuji vyrovnat zásady a kyseliny a třeba potřebuji enzymy, které právě syrová strava obsahuje.
Začetla jsem se do odborných stránek a chtěla blíže vysvětlit, jak to funguje, ale najednou jsem se ocitla ve druháku na střední škole u tabule na hodinách výživy, kdy nám profesorka přednášela monotónním hlasem celé hodiny o tom, jak funguje náš metabolismus, což bylo tak nezáživné, že jsem z toho v pololetí propadla. Vědět všechno o enzymech nemusíte, ale zobejte čerstvé ovoce a zeleninu, abyste je získali. Pomáhají být zdravější a krásnější. Jako by mi něco říkalo, že kde jsou enzymy, tam je také více vody, tak si to můžete vzít do hlavy jako pravidlo pro písmeno E.
Když smažený eidam, tak zajíst dávkou čerstvých enzymů!