Zdraví podle abecedy - P


Základem dnešního menu budou potraviny od písmene P a těch je dost. Dost na to, abychom se najedli. Jenomže všechny nejsou tak úplně zdravé, zvolíme tedy kompromis. 
Dnes vynecháme předkrm, protože si dáme teplou polévku a abychom zachovali pořádek, bude to polévka pórková. Tu já mám totiž mezi nejoblíbenějšími. Nakrájený pórek podusím trochu na másle, zaliji vodou nebo vývarem, nechám provařit, okořením podle chuti a na závěr zaklochtám takové úplně neforemné nočky, které se umíchají v hrnečku z vajíčka, špetky soli a hladké mouky nebo krupice. V té polévce se musí šmrdlat vidličkou a pak tam plavou útvary neurčitého tvaru, které by vám v restauraci určitě nepodali, ale je to móóóc dobré. Pórek je významným dodavatelem vitamínu C i PP a nerostných látek, ale hlavně obsahuje éterické oleje, které podporují chuť k jídlu i trávení, takže hezky aromatická pórková polévka je dobrá na začátek.
Pórek se dá smažit, zapékat, přidávat do čínských pokrmů, hodí se i do studené kuchyně.
Necháme si trochu vyhládnout, abychom se nepřejedli, protože dnes si můžeme udělat hostinu třeba na grilu. Zvládneme to ovšem i pomocí trouby nebo pánvičky. Čekají nás totiž kousky naložené pečeně a panenky z vepřového. Já vím, tady jsem trochu uhnula od konceptu, ale kdo by chtěl striktně dodržet zdravé menu, připraví si pstruha.
Já bych pstruha udělala jednoduše osoleného, pokmínovaného a na másle opečeného, samozřejmě zakápnutého vydatnou dávkou citrónu. Tak ho mám prostě nejradši. A ty panenky s vepřovou pečení bych naložila do marinády. Možná bude nudná, ale je to dobré, zpravidla do ní dám olej, kapku vína, sůl, pár kapek medu nebo lžičku cukru a koření podle momentální chuti nebo čerstvé bylinky.
K tomu koření – mám svou oblíbenou směs, základem je pepř, nějaké sušené bylinky, může být trochu papriky, ale nedávám ho moc. Minule jsem viděla vařit jednu paní v pořadu Prostřeno a ta měla jednu směs na všechny pokrmy. Když pak vyjmenovala, jak aromatické koření se tluče v té směsi, bylo mi špatně a ani bych to nejedla. Vařila sice hezky, jenomže každé jídlo včetně příloh zabila tou směsí a to není smyslem dobrého jídla. Koření má jenom podtrhnout dobrou chuť suroviny, nikoli ji potlačit.
Pstruha i naložené maso můžeme připravit na pánvičce, samozřejmě odděleně a budeme podávat s naloženými paprikami a pizza chlebem jako přílohou. Mezi významné suroviny od písmene P patří pšenice, která je zastoupena právě v pizza chlebu a vůbec obecně ve všelijakém pečivu. Pšenice máme ve svém jídelníčku dost, skoro bych řekla až až. Snažím se ji ubírat a proto dnes zmíním jinou obilovinu, která nám naopak v jídelníčku často chybí. Já jsem si ji schovala na závěr jako zdravý dezert, je to pohanka.
Pohanka se uvaří doměkka, pak se zcedí, nasype na talířek, nastrouhá se na ni jablko, posype nasekanými ořechy a na závěr zakápne lžičkou medu. Je to výborná zdravá snídaně, ale mohla by to být i sladká tečka. Pohanku přidávám do polévek, vyzkoušela jsem z ní karbanátky i kaši. Mně to chutná, nejlepší je však v této sladké úpravě. Je významným zdrojem rutinu, má schopnost léčit křehkost krevních kapilár a zvyšovat pružnost cév. Snižuje LDL cholesterol, má schopnost zhášet volné radikály a zesiluje účinek vitamínu C.
A co na závěr? Samozřejmě pivo. Podle mě je to nejlepší multivitamin. Obsahuje vitaminy B1, B2, B3, kyselinu nikotinovou, B5, B6, B12, Vitamin H, Kyselinu folovou, Inositol, Cholin. Aspoň už vím, proč chlapy nikdy nic nerozhodí. Ale v dnešní době si to můžeme dopřát i my, ženy, máme přece pivo bez alkoholu, prospívá to trávení, rostou po něm prsa a když si dáme jenom třetinku, určitě po něm neztloustneme. Pro zdraví uděláme víc než pitím přeslazené kávy, limonád nebo pitím energetických nápojů plných chemie. Pro život stačí voda a sem tam trochu piva. Zvlášť po dobré pečeni.
Zdravé jsou také petržel, pastiňák, pomeranč a proso, ale už se mi sem všechno nevešlo.

Prohledat tento blog

Archiv blogu