Škubánky a špíz z vepřového

Rozhodla jsem se pohostit návštěvu bramborovými škubánky. K nim jsem udělala pečený špíz z vepřového masa. Jeho příprava je jednoduchá, na jehlu se střídavě navléknou špalíčky vepřového plecka, cibule a kolečko rajčete. Jehly s masem se naskládají do pekáčku, osolí, okmínují nebo opaprikují a pak se pozvolna pečou do měkka, doporučuji občas podlít vodou a nakonec šťávu zahustit jíškou. 
Jako přílohu jsem zvolila škubánky. Jejich příprava vypadá sice složitě, stačí však oškrábat pár brambor a uvařit ve slané vodě. Pak se slije voda do kastrólku, vezme šťouchadlo na bramborovou kaši a brambory se s ním pořádně rozšťouchají. Mezi „štouchy“ do brambor nasypeme mouku a pak necháme brambory s moukou stát, asi dvacet minut, aby se mouka hezky propařila. Když se propaří, vezmeme ruční šlehač a za postupného přilévání slité vody škubánky vyšleháme dojemna. Pak stačí jen naložit všechno na talíř a můžeme si pochutnat. 

Asi znáte škubánky spíš ve sladké podobě, tak jako já. Babičky je podávaly s mákem, s tvarohem, s postrouhanou piškotou, nejlepší však byly s oříšky a cukrem. Sladká jídla nepatřila nikdy mezi moje oblíbená, nejraději si dám škubánky jen tak, omaštěné máslem nebo posypané eidamem, či balkánským sýrem. A co vy?

Prohledat tento blog

Archiv blogu