Sirup z jeřabin

Jak jsem slíbila, tak činím a píšu, jak jsem vyzkoušela sirup z jeřabin. Ke konečnému výsledku jsem došla po několika dnech, ale to je na delší povídání.  
Minulý víkend nám měnili okna. Už to bylo potřeba, hráli si s tím celou sobotu, ale výsledek stál za to. I když na lodžii i v obýváku zůstalo mnoho stop po stavební četě, zbyla mi lehká euforie z toho, že už to mám za sebou. A tak jsem samou radostí vyrazila před dům na jeřabiny.
Zprvu jsem měla pochybnosti, zda jsou jeřabiny před naším domem ty správné, ale pak jsem ochutnala, ohledala lístky podle nalezeného článku na internetu a vyhodnotila to, že ano. Naplnila jsem igelitku oranžovými kuličkami a omyté nasypala do odpařovacího hrnce na šťávu.
Hrnec jsem naplnila vodou a pak nechala jeřabiny několik hodin zapařovat a odkapávat. Druhý den jsem zkontrolovala výsledek, nebyla to velká sláva, snažila jsem se ještě něco vymačkat a přidala i trochu vody, nakonec jsem všechno slila do hrnce a rozpustila v tom cukr (asi 700 g). Šťáva se mi na chuť zdála akorát, na první ochutnání byla maličko cítit trpkost jeřabin, ale to je právě jejich specifická chuť. Rozhodla jsem se nechat to tak a nepřidávat kyselinu citrónovou, ale podle chuti by to třeba mohlo být. Výsledkem je cca 1,5 l sirupu, který doplním do džbánu vodou a plátky citrónu a mohu podávat limonádu.
Jeřabiny obsahují velké množství vitamínu C, kyselinu jablečnou, flavonoidy, železo, vápník a jód. Jsou prý nápomocné při poruchách činnosti štítné žlázy, při potížích s krevním tlakem. Tlumí také horečku, střevní a revmatické potíže. Díky obsahu látek podobných ženským hormonům se využívají při menstruačních a klimakterických potížích. Proto mi pár kapek sirupu do limonády připadá být úžasným lékem na zimu.
Pro pochybující: Četla jsem, že jeřabiny mohou být jedovaté, ale na internetu píší, že se jedná pouze o otravy ze syrových jeřabin a jsou lehké. Po převaření prý žádná otrava nehrozí.

Prohledat tento blog

Archiv blogu