Už to stejně chtělo dovolenou a když se naskytla příležitost být doma sama a využít stoprocentního relaxu k očistě ducha i těla, našel se i motiv a pak už zbyl jenom krůček k rozhodnutí vyzkoušet nový životní styl. Já totiž poslední dobou hrozně miluji saláty a tak se nabídla možnost udělat si doma salátový bar a nezabývat se zbytečným vařením. Manžel fuč, sama doma – ideální příležitost dělat něco smysluplného. Jenomže to chtělo trochu přípravu.
Můj oblíbený salát má několik vrstev. V podstatě se tam může dát cokoli, nejlépe je vybrat si to ideální složení podle momentální chuti a připravit samostatně do ledničky do úhledných mističek a pytlíčků. Pak se vyskládá pyramida na talíř nebo do misky a je to.
Základem pyramidy by měla být zelenina. Samozřejmě vhodné jsou například saláty, dají se koupit připravené v sáčku smíchané třeba se strouhanou mrkví nebo ve směsi. Zabalené vydrží několik dní čerstvé, do pyramidy stačí nabrat jednou do dlaně (základ je křehký, pyramidu to nadzvedne a i když si dáme dvakrát, tak to nemá vlastně žádné kalorie, za to jsou tam minerály). Aby to nebylo málo, chtělo by to ještě trochu zeleninky. Moje oblíbené jsou: strouhaná mrkev (na oči) celer (na ledviny), bílá ředkev (na trávení a vůbec), na drobno nakrájený řapíkatý celer (krásně odvodňuje a posiluje ledviny), červená řepa (na játra), rajčata (prý chrání před rakovinou), nakrájená okurka (ochlazuje přehřátý organismus, osvěžuje), paprika (má vitamíny, ale já jí moc nemusím), cibulka (zpestří to) nebo i nakládané houby, ale dal by se přidat i květák nebo kapustička (jsou nejvýživnější). Jednoduše to, co komu chutná.
Když je hotový základ, musíme přidat nějaké sacharidy pro mozek, jinak bychom mysleli jenom na jídlo. Nemá cenu vymýšlet žádné složitosti, zase je dobré od všeho trochu. Ale doma není takový odbyt jako v závodní jídelně, já si tedy vybrala kuskus a pohanku, obojí stačilo uvařit podle návodu, příprava byla jednoduchá. Ovšem mohou to být těstoviny, rýže, pšenice, čočka, sójové boby, fazole. Dodají opravdu převážně sacharidy, proto by množství mělo být o fous menší než je základ. Podle rad, co jsem si přečetla, je pro hubnutí ideální zmenšit obsah sacharidů a dopřát si bílkoviny. Jenomže jsem při sledování živin zjistila, že najít bílkoviny není zas tak jednoduché, jak by se na první pohled zdálo.
Bílkovina nerovná se bílé. Z potravin obsahující sacharidy stojí za pozornost pohanka, obsahuje rutin a ten je dobrý pro všechny, co mají problémy se žílami i pro ženy v přechodu. Prospěšná je i sója a kdo má rád hrách, ten si sóju zamiluje. Pšenice čistí střeva, ale někdo ji moc nesnese. Jednoduše se uvaří tak, že se do termosky dá pár lžic pšeničných semen a zalijí se na noc vařící vodou. Ráno je pšenice připravená ke konzumaci. Což takhle vyzkoušet tímto způsobem uvařit i čočku nebo fazole mungo? Myslím, že by to určitě šlo, ale nemám to vyzkoušené.
Miska na salát se skoro naplnila, ale chtělo by to nějakou tu bílkovinu. V doporučovaném ideálním poměru by mělo být nejméně 30 % bílkovin. Což takhle maso? Sama jsem docela zklamaná, že se bílkoviny těžko hledají i při kuřecím menu a vlastně i při hovězím. Tak kde je vzít? Část jich dodáme, pokud zvolíme do sacharidové vrstvy těstoviny nebo luštěniny. Zbytek dodáme třeba pomocí dresinku z rozšlehaného tvarohu s nivou nebo s jogurtovým dresinkem a posypáním tvrdým sýrem nebo balkánem. Tvrdý 30 % eidam obsahuje cca 30 % bílkovin. Oproti tomu maso má ve 100 g cca jen 20 % podíl.
Lahůdka na závěr: 3 olivy nebo lžička olivového oleje pro zdravé srdce, cévy a sexapeal, nasekaná petrželka pro minerály, dvě očka nebo sardelky pro chuť a změnu, kousek uzeného lososa pro pocit luxusu, posypat různými klíčky pro zdraví.
Ten týden pohodičky mi ohromně prospěl. Protože jsem půlku týdne strávila u zubaře, nemohla moc kousat a polykala antibiotika, salát se mi hodil. Tvrdší kousky nakonec skončily v polévce a rozmixované jsem je vypila, ale většinu jsem s chutí snědla. Samota, klid a správný poměr všech ingrediencí toho jarního týdne způsobily, že jsem se po manželově návratu cítila jako znovuzrozená.