Co je to dobrá investice

V průběhu doby dostávám různé nabídky na výhodné investice. Například životní pojištění – prý je výborné na stará kolena. Produkty se přímo předhánějí ve výpočtu výhodnosti (prvních pět let jste nejspíš pěkně v mínusu a pak už tak zchátráte, že je vám to jedno), ale když jsem to hodila do kalkulačky, včetně pojištění všech pravděpodobných rizik, tak mi to přišlo děsně nevýhodné. Moje genetické předpoklady a zdravotní obtíže už tenkrát nebyly nic moc, takže si jenom spořím minimum na pohřební výlohy.

Zvláštní je, jak se priority mění i v oblasti investic. Mamka třeba zastávala názor, že je nejlepší investovat do zlata. Fakt výborný nápad, takto nashromážděný „poklad“ se dá využít při cestě kamkoli, netíží a zkrášluje, bohužel se krásně vejde do kapsy i zlodějům. Je to lepší než neforemná televize, lépe se to prodává a tuctové kousky se stejně zpětně nerozpoznají.

Sousedka zas preferovala kožichy. Byla z rodu kožešníků a svého času nás tak zblbla, že jsme si po jejím vzoru s mámou pořídily pár kousků. Tenkrát to byl tak trochu luxus, jenže známá v Domě módy ohlídala přijatelný kousek, kvalitu a to pak byla investice! Tahle forma investic se mi moc líbila. Hřála, sloužila a ještě se po čase dala zpeněžit, takže jsem na svojí sbírku kožešin byla hrdá, jenomže jsem nepočítala, že přijde sametová revoluce a s ní ochránci životního prostředí. Dostala jsem takový strach, že jsem začala přemýšlet, čím oživím pelichající králíky a starého berana. Naštěstí čepici a límec z dědictví ze starého psa a stříbrné lišky už jsem v průběhu doby někde ztratila a ty kožichy zamkla do skříně či darovala do fundusu divadla. Ach jo, zase jedna investice v tahu!

Babička mi kladla zase na srdce, že nejlepší investice je pořádně teplá peřina. Tak jsem všechny poděděné peřiny nechala čistit a přešívat, abych zjistila, že z nich ten zatuchlý stoletý smrad nikdy nevyvětrám a že i ty prachové jsou těžké jako kamení. Babi, to jsi nemyslela vážně? Pořád přehazuji peřiny a vyháním všechny moly, abych nepřišla o všechny tvoje poklady z první republiky. A čím dál víc zjišťuji, že mi nakonec každá investice přijde naprosto zbytečná, protože se o všechno pořád jenom starám a ono mi to ani neslouží. A všechny moje snahy dávno devalvovaly.

Jedinou pravdivou informaci mi do života předal dědeček. Nejlepší investice je všechno, co vejde do mého nitra. Ať je to dobré jídlo, hezký zážitek, vstřebaná myšlenka, přijaté informace. Mohu s tím naložit podle svého uvážení, nevyžaduje to příliš další péče a využiji to vždy, když je to právě potřeba. Jsou to dokonce lepší investice než nejblištivější diamanty. Díky, dědo!

Prohledat tento blog

Archiv blogu