Jak vypálit červa


Právě je vhodné období k posílení trávení i imunity. Trávení dostalo zabrat o svátcích a imunitu je třeba podporovat pořád. Někdo zvolí citrusy, já volím křen. Ne nadarmo se mu říká evropský ženšeň.

V zimě je vůbec velmi výhodné používat v kuchyni kořeny, tedy mrkev, celer, petržel, řepu, zázvor a také křen. Je v nich hodně pro nás důležitých látek a pročistí nám tělo. Spoustě lidí kořeny moc nechutnají, protože jsou zvyklí dávat si je hlavně do polévky, ale stačí se zamyslet a zpestřit si jídelníček novými recepty. Křen se dá například výborně využít do pomazánek nebo salátů, jenom se to nesmí přehánět, protože děti by to asi nejedly. Kdo má rád více, může si ještě nasypat nášup.

Právě na oslavu posledního dne v roce se dá vyzkoušet pomazánka z tvarohu a křenu. Tvaroh raději tučnější, ale záleží na tom, co má kdo rád. Já nemám moc ráda kyselou tvarohovou chuť a tučný je daleko jemnější. Lze využít i Lučina nebo syrovátkový sýr našlehané s trochou horké vody ručním šlehačem. Tvaroh nebo sýr se jenom osolí a pak se zamíchá nastrouhaný křen. A to je všechno. Namazané na veku se ozdobí vejcem, okurkou, rajčetem, petrželkou nebo ovocem. Hodí se cokoli – kousek jahody, jablka, kiwi nebo mandarinka. Tato jednoduchá pomazánka se může dát i na chlebíčky se šunkou nebo nepříliš výrazným salámem a zase se jen přizdobí.

O něco složitější je pomazánka od manželovy babičky, která umlela na masovém strojku kousek tvrdého sýra, měkký salám, 2 natvrdo uvařená vejce, kyselé okurky, přidala nastrouhaný křen, osolila, opepřila a smíchala s majonézou. Je to velmi chutná pomazánka, sice plná kilojoulů, ale na začátek dlouhé noci se hodí.

Moje babička mě naučila dělat na Silvestra k ovaru jablkový křen. Nastrouhala jablko, křen a zalila horkým vývarem z ovaru. Musí se to totiž spařit. Křen nepálil a chutnal mi i v dětství. Ovar s jablkovým křenem, chleba a pivo jako křen, to je moje oblíbená lahůdka.

A jak využít křen ještě jinak? Třeba v mé milované křenové omáčce a v zelném salátu, který je docela jednoduchý. To se nakrájí nadrobno zelí (může se i nastrouhat), přidá nakrájená cibulka (ta se strouhat nesmí, zhořkla by), nastrouhané jablko nahrubo, kousek mrkve nastrouhané najemno, pak se osolí, přidá olej, trochu kmínu (raději drcený), může se ale okořenit dekem nebo směsí na zavařování, ochutit špetkou cukru a pár kapkami octa. A samozřejmě podle chuti nastrouhaný křen. Salát se musí promíchat a ve sklenici vydrží několik dní. Hodí se skoro ke každému jídlu a když se osladí sladidlem, tak je výborný i pro diabetiky. Může se konzumovat ve větším množství při nízkotučné dietě a dodá tělu spoustu vitamínů.

Jo a nezapomněla jsem na křen s medem? Určitě ano. Vyzkoušela jsem si ho naložit proti kašli a čekala, jaké to bude. Tohle si zamilují všichni, chutnější medicínu na kašel jsem nikdy v životě nejedla. Je to něco tak ….. mlask, mlask, mlask! Skoro jako koule Rafaelo.

Jediné, co mi na křenu vadí, je strouhání. To si vždycky krásně pobrečím!




Prohledat tento blog

Archiv blogu