Putyky mého srdce

Mám nějaké melancholické období ...
Nejspíš mi k tomu pomohl sraz s kolegyněmi z RaJe po téměř dvaceti letech. Probraly jsme vzpomínky na staré časy a povídaly o těch současných. Roky se smazaly, setkání bylo úžasné a vzpomínek se našlo taky dost.   
Hlavně na bývalé kolegy, na všechny hotely a hospůdky a na lidi, kteří v nich tenkrát pracovali. Na RaJi v centru Prahy jsem strávila víc než deset let a tak názvy některých provozoven pro mne byly a už asi zůstanou synonymem pro jméno jejich tehdejšího vedoucího nebo ředitele, i když spousta těch „velikánů“ už není mezi námi. Pro většinu lidí sice byli a jsou neznámí, ale zaslouží si stejný obdiv, jako třeba herci z Národního divadla. I když vedli spoustu lidí a měli hodně povinností, nesli všechno s takovou lehkostí a grácií, která se dnes nějak nenosí. Měli relativně velkou moc, ale chovali se jako úplně normální lidé. Smáli se s námi, byli galantní, neznali hněv a aroganci a nikdy nemluvili o penězích. Možná jen ve spojení s tržbami a plánem. Ale nikdy ne ve společnosti. 
Podobně na tom byly i ty hospůdky. Stojí stále na stejném místě a většina se zvenku tváří jako před lety. Uvnitř však zmizela ta předchozí vlídnost a z některých i „zaplivanost“.  Ale také ubylo hostů. Já například loni vyrazila s návštěvou z Austrálie na večerní procházku. Dvě mladé dívky měly hlad a zatoužily zajít na typickou českou večeři. Šly jsme od Národního divadla a hledaly vhodnou restauraci. Většina byla zavřených, některé nabízely předražená jídla, ale zely prázdnotou. Napadlo mne zavést holky na Staré Město do restaurace U dvou koček a bála jsem se, abychom se tam vešly. V mé paměti z dob dřívějších byla vždycky nacpaná hosty. Kupodivu jich tam bylo poskromnu a téměř na všech stolech byla jen cedulka „REZERVÉ“. Zklamaná jsem se zeptala servírky, zda by neměla tři volná místa. Ona se zeptala, zda budeme večeřet (bylo půl desáté). Když jsem přikývla, řekla, ať si sedneme kamkoli.  
Chápu, že v centru města jsou drahé nájmy. Chápu, že se promítnou i do cen. Chápu, že pozdě večer se jim už nechce lítat jenom s pivem a šetří si nohy. Ale správné mi to nepřipadá. Nepřipadá mi to profesionální. A taky mám pocit, že nejde o hosta, ale o prachy.

Prohledat tento blog

Archiv blogu