Husté polévky

Každý jednou za čas prožije období, kdy se musí živit tekutou nebo kašovitou stravou. Například, když chytnou člověka zuby... Své o tom ví nyní ten můj, ale čas od času i já. Sama to řeším tekutým jogurtem, ale manžel potřebuje hrnec polévky. Není divu, protože polévka je grunt.  
Jenomže, jak už to tak bývá, tak to zpravidla spáchá z nějakého sáčku, protože si s polévkami neví rady. Ale polévka ze sáčku – to není nic moc výživného, lepší je uvařit si pořádný vývar aspoň ze zeleniny. Na polévce se přece skoro nic zkazit nedá! Aby zbytečně neutrácel za směs chemikálií a radši si uvařil něco pořádného, napíšu pár receptů.

Bramborová
Nakrájenou kořenovou zeleninu na kousky hodíme do hrnce s brambory, pokud máme, přidáme ještě kapustu, květák, brokolici nebo kedlubnu, zalijeme vodou, přidáme houby, sůl, nové koření, celý pepř a necháme pěkně povařit do měkka. Moje babička přidávala ještě sádlo nebo škvarky, podle toho, co měla zrovna po ruce a v závěru zavařila jíškou. Nakonec vzala šťouchadlo na brambory a párkrát v hrnci šťouchla, aby brambory a zeleninu rozdrtila. Polévka se tím zahustila sama, takže jíšky nebylo třeba moc. Polévka se dochucuje majoránkou a rozdrceným česnekem. Obojí se přidá v závěru. Někdy namísto jíšky přidávám ovesné vločky, krupky nebo pohanku.

Výborná zelná
Tuhle polévku mi dala ochutnat sousedka, ale nikdy neprozradila svůj recept. Dlouho jsem hledala, až jednou náhoda zapracovala a já přišla na její tajemství, které bylo v syrovém zelí.
Na másle se osmahne cibulka, přidá nakrájené hlávkové zelí a nechá se to všechno podusit a zezlátnout. Dále se přidají brambory, drcený kmín, sůl, nové koření, mohou se dát houby a pak se to všechno pěkně provaří, až – jak říká manžel – brambory nejsou hranaté. Polévka se zjemní smetanou a zahustí se jíškou. Může se do ní přidat paprika nebo vyškvařená klobása, ale nemusí. Mně to připadá jako lahůdka i bez nich, ale každý z nás má jinou chuť.

Miliónová
Tuhle polévku nám vařila často mamina. Je jednoduchá, levná, dobrá a vůbec …
Jakákoli zelenina, co je po ruce, se nastrouhá na struhadle nahrubo. Já si často dělám zásobu nastrouhané zeleniny na mrazák a pak jenom kousek uloupnu a hodím osmahnout na másle nebo oleji a nakrájené cibulce. Když se rozvoní, přidám sůl a sypký pepř a potom zaliji vodou. Podle toho, jak mám chuť, přidám někdy zeleninový bujón, ale když je zeleniny dostatek, vyvaří se. Na konci vaření po ochutnání nasypu hrst krupice a vpustím jedno nebo dvě rozkvedlaná vejce. Z krupice se navaří drobné kuličky, kterých je pak na talíři asi milión.

Prohledat tento blog

Archiv blogu