Život je krabička barevných knoflíků


Žijte tak, aby vám každý záviděl. Tak znělo jedno svatební blahopřání, které jsme s manželem dostali. Nevím, jestli se nám daří toto přání naplnit, možná nám někdo někdy záviděl, ale my víme, že neměl co. Jako každý druhý jsme řešili svá štěstíčka i trable a nikomu o nich nevyprávěli. Někdy jsme žili trochu dobrodružně, někdy docela obyčejně, podle toho, na jakou barvu života byla zrovna nálada a co nám osud přichystal.

Po babičkách jsem zdědila málo hmotného, ale spoustu moudrých ponaučení. Vlastně z nich žiji dodnes. A jako správná šetrná hospodyně jsem žádnou radou nepohrdla a žádné věci nevyhodila. Ale doba pokročila, takže jsem si staré nádobí trochu obnovila a kuchyň zmodernizovala, to se, babičky, nezlobte. Mám pár památek a taky pár věcí, které by sice na první pohled nejvíc patřily do popelnice, přesto se někdy ukáží být pokladem.

Je to vlastně hlavně krabička se šitím a druhá plná barevných knoflíků, které se čas od času hodí. Možná má každý z nich svou pověst, protože to byly zcela určitě náhradní knoflíky k šatům, které babička šila zákaznicím a měla schované náhradní. Ona měla vždycky schované všechno náhradní – náhradní knoflíky, náhradní ostřižky látek (co kdyby se nějaké šaty musely vyspravit?), taky při každém střihu nechala náhradní minimálně dva centimetry na každé straně, kdyby bylo potřeba šaty povolit a nikdy se jí nestalo, aby neměla v nouzi náhradní řešení.

Obě moje babičky byly z dob, kdy se muselo hodně počítat a taky čekat všechno. Proto si poradily v každé situaci i bez internetu, za den přešily šaty, za noc upletly nové kalhoty, zavařovaly na zimu, vždycky měly zásobu dobrých povidel do buchet a k tomu úsměv a dobrou náladu. Vyznačovaly se nadměrnou tolerancí a pochopením. Když jsem se jednou obávala, co tomu (už přesně nevím čemu) řekne moje babička, ona se jen pousmála a neřekla vůbec nic. Moje zvědavost, jak to, že mi to tak hladce prošlo, byla bezmezná a proto jsem se na to zeptala: „Však jsem bývala taky mladá holka!“

Odpověď mi dala poznat, že nesmím lidi hodnotit podle unáhleného úsudku. Musím se naučit vžít do jejich situace a teprve potom hodnotit. Někdy máme sklony vynést rychlý soud, ale život není jenom černobílý, najde se i tón všelijaké jiné barvy. V tom se shodovaly obě babičky, které dávno věděly, o čem život je. Nesnažily se mě uchránit ničeho, co je lidské a moudrá rada: „Jenom se dívej, abys věděla, čeho se v životě vyvarovat“, mi zní v hlavě dodneška. Jen poznání umožní správně si zvolit svoji budoucnost.

Žít tak, aby nám každý záviděl, to je ta záhada, kterou jsem dodnes nerozluštila. Kdo závidí, ten nejlépe ví, co. Já naštěstí závistí netrpím a tak si žiju tak, jak se mi chce. Ke štěstí mi stačí obyčejné věci, protože, jak říkávala babička, co nemá duši, není důležité. Z toho mi došlo, že potřeba mít kolem sebe dobré duše a závistivců si raději nevšímat. Tak žijte, jak se vám zachce a hlavně ve zdraví.

Prohledat tento blog

Archiv blogu