Přiznám se, že zásady babiččiny výživy už by dnes asi stěží prošly moderním kulinářským drobnohledem, protože to bylo samý tuk. Babička škvařila sádlo a dávala ho, kam se hodilo. Mazala rozpuštěným sádlem, pekla na sádle, akorát mi tak zkazila chuť skoro na všechno, protože já sádlo dobře nesnáším. Vrcholem pro mě bylo, když jsem kousla do škvarku v bramborové polévce.
Co mi tenkrát nechutnalo, na to ovšem dneska vzpomínám a škvarky jsou moje zamilované. Teplé, čerstvě škvařené s měkkým chlebem a solí, to je hřích, který si dopřávám maximálně jednou za rok.
Domácí sádlo je sice dnes trochu luxus, ale dejme tomu, že bychom ho využívali kvůli lepší chuti. Investice do sádla je asi 70 Kč za kg, ale pokud nechcete namazaný chleba se škvarky, nemusí to být. Správná hospodyně musí ale mít doma kousek použitelného tuku, protože ten nemůže chybět skoro v žádném základu. Ať už je to sádlo nebo olej, kousek másla, bez tuku to vážně nepůjde.
Další potřebná věc v kuchyni je cibule. Hodí se pod maso, do základu na omáčku, i když se při krájení brečí a někdy nás trochu nadýmá, bez cibule není vaření. V kuchyni by neměl chybět ani česnek, ale já se přiznám, že najdu stěží celou hlavičku. Česnekem totiž šetřím, zato hlídám, abych měla brambory a namraženou zeleninu. Samozřejmě musíme mít sůl, neškodí ani kmín a jiné koření.
Kdysi jsem po svatbě dostala od manželovy babičky pár peněz na nákup zásob do špajzu. Tenkrát mi řekla, že když se špajz dobře založí, vždycky se v něm něco najde a rodina se nasytí. Nakoupila jsem si zásoby a od té doby už jen doplňuji. Snažím se mít tam mouku, rýži, těstoviny, rajčatový protlak, něco zavařeného, hlavně okurky a zelí a to stačí, aby se do hrnce vždycky něco našlo. Zbytek dodá lednička.
Kdo má hluboko do kapsy, tak počítá každou korunu. Tomu by moje babička jistě poradila uvařit často k večeři dobrou polévku a přidat krajíc chleba. Jako jsme to mívali i my. Pro jednou by to mohla být třeba rajská. Ze špajzu by se hodila hladká mouka, sůl, tymián, na tuku by se osmahla a pak zředila vodou. Na základ by se přidal rajčatový protlak, ochutilo cukrem, aby nebylo moc kyselé a zalilo vývarem. Pak by stačilo přidat hrst proprané rýže nebo těstovin, nechat povařit doměkka a ... hotovo.
Takový špajz …... to je velmi dobrá investice.