Zdraví podle abecedy - J



Tak já jsem si myslela, jak hladové bude I a nakonec se v diskusi ukázalo jako oblíbené písmeno. Když se člověk zamyslí, tak přijde na všechno. Dneska ale budou tipy na menu podle abecedy příjemnější, protože na J začíná třeba ….
Jablko – tohle ovoce nás provází asi úplně odmalička, určitě jste ho už jedli jako miminka, kdy vám maminka vkládala do pusinky jablkové pyré. A dobře dělala, obsahují vitamíny, hlavně C a také spoustu minerálů, včetně draslíku. Nejvíc je jich prý pod slupkou. Celé menu by se dalo udělat jenom z jablka, protože se dá jíst jenom tak, vylisovat z něj šťávu, přidat jablka do kaše, upéci výborný koláč, jablkový puding, zpracovat na jablečný ocet, kompot, sirup, cokoli s jablky a troškou skořice chutná skvěle. Nejradši mám asi závin a vy?
Jahody jsou také skvělé a v kombinaci s jablky přímo úžasné. Stejně jako jablka jsou lahodné a ke své výtečné chuti navíc obsahují třísloviny, které působí antibakteriálně, jsou bohaté na kyselinu listovou, draslík a hlavně mangan. A jak jsou jahody nejlepší? Já mám ráda zmrzlinu, jahodový kompot, marmeládu, jahodový sirup, jahodovou bublaninu a hlavně jahodové knedlíky. Kdepak, od písmene J není nikdy nuda, protože se najde spousta inspirace z každé suroviny, která mě napadla.
Udělat si zdravé menu, to tělu dělá dobře. Když se cítí lehce, má po dobrém jídle spoustu energie pro celý den, má dobrou náladu, chuť do života, pak se člověk cítí mnohem šťastnější. Ale zrovna jsem si včera přečetla, že se to ani se zdravými potravinami nesmí úplně přehánět, tělo se úplně zblbne a začne asi stávkovat, takže i tady platí všeho s mírou a proto do dnešního menu na vyvážení přidám i svoje oblíbené zabijačkové speciality a sice jitrnice a jelita.
Když vidím zabijačkové hody, pokaždé mě to přiláká. Musím ochutnat černou polévku, kousek lákavé tlačenky, ale hlavně aspoň malou jitrnici a jelito. K tomu kousek měkkého chlebíčku, mám to ráda se zelím, ale abychom byli dnes v souladu s písmenem J, tak bych si k nim udělala jablkový křen. Ten dělávala moje babička a já se ho mohla ujíst. Pokaždé si pobrečela, když strouhala čerstvý křen, pak přidala jablko a všechno zalila čistým horkým vývarem. Nevím, jak to dělala, ale ona měla pořád na sporáku vývar. To vám byla lahůdka! Babička vždycky říkávala:"Dej si, na co máš chuť, to ti udělá dobře." Takže to, co nám chutná, je vlastně zdravé, ne?
Víte, já si myslím, že menu z jitrnic, jelit, jablek a jahod je bezvadně vyvážené a určitě by nikdo neodmítl. Představte si stůl, kde leží zabijačka, koláče s jablkovými povidly, jahodové knedlíky nebo bublanina, kus jablečného štrůdlu, vsadím se, že by tam každý seděl dlouho. Takový stůl přitahuje, protože tam opravdu vládne harmonie chutí.

Prohledat tento blog

Archiv blogu