Zdraví podle abecedy - K

Kouzlo kuchtění je v tom, když je příprava pokrmu krátká, není v něm moc krouhání, krájení a kvedlání, nemusí kynout, kvasit ani se kypřit a výsledek je krásný. Těžká hádanka!
S příchodem písmene K jsem si myslela, že bude všechno daleko jednodušší, kolik je od písmene K jenom surovin, ale teď mě napadají jenom samá masa. Například kuře, králík, krocan, krůta, kanec, stejně jako kýta, kotleta nebo koleno. Něco z toho vybereme. Konečně mi svítá! Taky existuje kedlubna, kapusta a květák! Už bylo na čase. Přílohy od K mě napadly jenom nezdravé, ale pro nás typické. Knedlíky nebo krokety, o co nezdravější, o to oblíbenější, takže přílohu nechám na samotném čtenáři a vymýšlím menu od písmene K.
Aby to bylo zdravé, začneme bylinkovým čajem. Tady máme pár možností, nejlepší by ale byla směs, protože mě napadla Kamilka (heřmánek), na kterou jsem u Háčka zapomněla a taky můžeme přidat kopřivu, která se teď v předjaří hodí. Stejně jako se vším se to nesmí přehánět ani s bylinkami, je lépe čaje střídat, ale teď se hodí pít pár dnů klidně tuto směs. Heřmánek příznivě působí na zklidnění, proti zánětům, má všestranné účinky, o kopřivě se říká, že čistí krev, zklidňuje ekzémy, alergie, záchvaty dny, působí na močová ústrojí i prostatu. Navíc má docela dobrou chuť a komu by nechutnala teplá, může si z ní udělat studený čaj s ledem a citrónem. Kopřivy se přidávají i do tzv. zelených nápojů, směsi zelených rostlin, které se na jaře mixují, vyluhují a pijí přímo. Lístky kopřiv nachází využití v kuchyni, například spařené do salátů, polévek nebo jako špenát.
Dalším chodem bude kuřecí koktejl. Tohle je moje oblíbené jídlo, na které stačí kousek vařeného nebo pečeného kuřete, například kuřecí prsa. Maso se nakrájí na malé kousky, osolí, opepří, smíchá se s dalšími surovinami – může být buď pár nakládaných žampionů nebo kyselá okurka, mohou tam přijít kuličky nakládané kukuřice, já miluji pár naložených brostkví a pak vše smíchat s majonézou (může se smíchat nebo nahradit dobrým jogurtem). Z ingrediencí se vybere jen jedna. Podává se s toastíkem. Abych byla upřímná, nevím, jestli kuře právem doporučovat. Maso je sice lehce stravitelné, ale o obsahu výživných látek trochu pochybuji. Jelikož si sleduji, kolik konzumuji cholesterolu, všimla jsem si, že kuře, ač vypadá tak nevinně, cholesterol má. Můj předkrm, který obsahuje navíc majonézu, je ovšem cholesterolová bomba, takže jíst opravdu jen s mírou, i když je to výborné.
mex.jpgA protože byl předkrm trochu sytý (přiznám se, že ho pokaždé sním víc), do hlavního jídla zvolím krůtí prsa, která mi připadají mnohem vhodnější a chutnější. Možná jsem kuřete jen přejedená, přece jenom se drží na poměrně vysoké laťce v našem jídelníčku už dlouho, často se z něho vaří i v restauracích a samozřejmě se tomu nedá vůbec vyhnout. Pro svůj oběd tedy volím krůtí prsa, z nichž nakrájím kousky a naložím do olivového oleje s dijonskou hořčicí. Tohle je lepší udělat den předem, pak už je to vaření dílem chvilky, stačí jedna pánev a stejně jako v Mexiku házím jednu surovinu za druhou a vůbec se s tím nemažu. Proto pokrm nazývám á la mexická pánev. Pozor, mé kolty jsou proklatě nízko!
Základ z olivového oleje, nakrájené cibule, přidám naložené maso, nakrájené kousky zelí, zbytky řapíkatého celeru, čekanku, pár cherry rajčat, sůl, pepř, směs koření na gyros, kousky květáku, přidávám ještě hořčici a vodu, nakonec vmíchám jedny červené fazole z konzervy. Hodily by se k tomu krokety, ale já si raději dám trochu rýže. Všechno je hotové za pár minut, zeleninu stačí nakrájet na větší kousky, aby z toho nebyla čvachtanice.
A na závěr? Hodila by se sladká tečka, nějaký keks, cake nebo kokoska. Na závěr zdravého menu? Raději ne, alespoň já ne, je tam zbytečný cukr a tuk. Já si od K dám kávu. Tuplovanou! A možná ještě karamelový bonbón...

Prohledat tento blog

Archiv blogu