Dozvěděla jsem se, že Hildegarda z Bingen se narodila v Bermersheimu u Alzey v roce 1098. Ve svých osmi letech byla dána do klauzury k hraběnce Juttě ze Sponheimu. Klauzura v Disibodenbergu se časem rozrostla v klášter benediktinek, jehož abatyší se po smrti Jutty ze Sponheimu v roce 1136 stala sama Hildegarda.
Od svého narození byla slabá a neduživá, ale již v útlém věku mohla ve svých viděních nahlížet do tajemství, jež ostatním zůstávala skryta. Bdělá ve dne v noci, aniž by upadla do extáze, prožívala v duchu velkolepé vize. Někdy ve svých patnácti letech si prý uvědomila, že ostatní lidé takováto vidění nemají a od té doby svoje vize tajila. Hildegarda v praktickém životě využívala systém celostní terapie, z něhož se dá čerpat i v současnosti.
Při svém pátrání po Hildegardě jsem narazila na zajímavé čtení o víně, z něhož se připravují léčivé lektvary. Ačkoli alkoholu neholduji, připomnělo mi to, že bych měla podobnou terapii vyzkoušet. Moje babička například léta užívala před jídlem výluh z nějakého kořene namočený v červeném víně a léta žila se svým žlučníkovým kamenem v docela klidné symbióze.
Proto se hodí vědět i o receptech paní Hildegardy, protože víno prý bylo součástí oficiálních lékopisů ještě před 200 léty. Ačkoli se dá léčivé víno rovněž předávkovat, stejně jako jedy chemické, nejspíš po něm hrozí jenom bolehlav.
Z receptů, které jsem objevila, se mi líbil třeba recept na víno levandulové: „A kdo svaří levanduli s vínem a tak vlažné často pije, zmírní bolest v játrech a v plicích i dýchavičnost na prsou, pročistí si vědomí a rozjasní rozum“ (20 g levandule lékařské na 1000 ml vína). Přesně tento lék jsem právě potřebovala.
Hodit se může i víno petrželové, které prý má výtečnou chuť: „Kdo má bolesti v srdci nebo ve slezině nebo v boku, ať vaří petržel ve víně a přidá k tomu trochu octa a dost medu, pak ať to procedí a často pije“ (7 – 10 stonků petržele s natí, 1 – 2 polévkové lžíce vinného octa, 50 – 150 g medu a 1 litr vína).
Ve víně pravda, ale není mi známo, po jakém množství se tam dá najít. Pro zdraví prý stačí požít denně jenom šťopičku.