Oříškové hrudky

Možná už jsem to někdy psala, dělávám totiž jedno cukroví, jehož kořeny sahají až do Itálie. V Numaně býval v době naší dovolené pekař, který prodával krásně vypečené kousky a já s mamkou tam chodila ochutnávat. Škoda, že naše italština nestačila na výzvědy, musela nám stačit chuť a um. A že to chtělo hodně ochutnávání a fantazie! Tamní marcipánové kousky jsme nakonec stejně nevymyslely, ale od těch dob dělávám jiné pečivo. Na míse vypadá fantasticky, výborně chutná a dá se udělat i na poslední chvíli. Jenom doporučuji velkou opatrnost při přípravě, protože kromě těch příjemných vzpomínek na letní vymýšlení receptů mám i jizvu na ruce po vystříknutém karamelu. Je to takové cukroví s pověstí.
Surovinami pro oříškové hrudky jsou všelijaké ořechy, či mandle, včetně pistácií, arašídů i kešu. Může se přidat i drobné sušené ovoce a rozinky. Já nejčastěji používám namíchanou směs ořechů, která se dá běžně koupit (asi 1 kg) nebo namíchat tak, aby to pokud možno hrálo všemi barvami. Dále je potřeba cukr (asi 200 g) a trochu sladkého sirupu nebo moštu, sama používám vodu se sirupem.
Na pánvi rozehřeji cukr a opatrně míchám do doby, než mírně zhnědne. Pak naliji připravenou vodu, množství podle konzistence karamelu tak, aby byl možný rozmíchat, ale nebyl řídký. Vše se stáhne z plotýnky a ještě zatepla se přidá ořechová směs, s níž se míchá, aby se ořechy obalily karamelem. Vše se trochu lepí, jednotlivé ořechy se přestanou oddělovat, ale nesmí to ztvrdnout. Ze směsi se lžičkou vykrajují hrudky, které mají nepravidelné tvary a pokládají se na alobal pomazaný tukem nebo pečící papír. Nechá se ztuhnout a pak se vkládají do papírových košíčků. Po dokončení je na oříšcích tenká krustička z karamelu a hrudky chutnají podobně jako oříšky opražené v karamelu na pouti.
Mám ráda, když si mohu připomenout příjemné zážitky i v obyčejném všedním dni. O Vánocích jím sušené jižní plody a vzpomínám na jejich čerstvé bratříčky, které si s chutí dávám o dovolené. Tyto ořechové hrudky mi pak připomínají cukráře, co podobnou směs dával do košíčků, chvíle na pláži i horké letní slunce. Uprostřed zimy mi tak připomenou, že sotva skončí Vánoce, bude se zase na co těšit.

Prohledat tento blog

Archiv blogu