Pro milovníky kávy


V dobách mého dětství byl jedinou pravou kávou v Čechách „turek“. U nás doma si ho dospělí vařili několikrát denně a všichni u něj vychutnávali svoje oblíbené cigárko. To už patřilo ke každodením rituálům, který jsem jim, jako dítě, záviděla a proto mi občas za odměnu dopřáli taky kafíčko.

Až později, na střední škole, jsem poznala, že existují i jiné kávy. Navíc byla káva povýšena na opravdový nápoj a ne cosi, co vypadalo spíš na čarodějný lektvar, u něhož se páchaly neřesti (tím myslím kouření). Ačkoli ještě nebyly na krabičkách samolepky s varováním ministra zdravotnictví, cigáro už mezi nepravosti patřilo.
Spolu s poznáním jsem se pak naučila vařit pořádnou kávu. Třeba tu, co chtěli Italové, jejich oblíbené piccolo, které musí pokrýt jen dno šálku a hlavně se musí hodně osladit. Pro povzbuzení je skvělé! Stejně jako espreso, kde je jen o něco víc vody. Síla kávy je obvykle 7 g na porci, kdo chce silnější, dá si 10 g a smrťák je ze 14 g. Je to už pořádná pecka a jeden smrťák pro dostatek energie obvykle stačí.
Instantní kávu zrovna nemusím. Zalití nějakého prášku nebo granulek vodou mi nepřináší to pravé potěšení. Chybí mi příprava s náležitou dávkou lásky, rituál, kdy se káva připravuje a těšení na výsledek. Jedinou výjimkou, kdy mi instantní káva nevadí, je nápoj, který mne naučil kolega a okoukal ho na Krétě. Instantní káva se našlehá speciální metličkou (prodává se asi za 20 kč) s trochou vody a vznikne hustá pěna. Teprve pak se dolije studenou vodou a přidá se led. Je to lahoda, hlavně v létě u vody. Ledová káva je vůbec oblíbená a nemyslím tím jenom kávu se zmrzlinou, co se dá připravit kdykoli a potěší každého (kombinaci horké kávy se studenou zmrzlinou). I restaurace mají na ledovou kávu svoje speciální recepty. Jeden jsem kdysi okoukala a zatím je naprosto bez konkurence, ačkoli jsem už ochutnala leccos. Abych však nepsala naplano, prozradím tajemství i vám a vyzkoušejte sami.

Ledová káva
Do šejkru se vloží kostky ledu. Čím víc, tím líp. Podle chuti se přidá cukr (nebo ne), trochu mléka a nakonec se nalije právě připravený šálek horké kávy (může být espreso nebo silnější překapávaná káva, lze i z instantní, ale to jsem nezkoušela). Šejkr se přiklopí a začne se s ním silně kvedlat nahoru a dolů (chce to trochu grifu barmana). A pak se káva přelije do vysoké sklenice a podává se s brčkem.

Prohledat tento blog

Archiv blogu